Néhány gondolat a tanulási és tanítási módszerről:
Sok gazdi gondolja azt, hogy amikor eljön az a pillanat, hogy már nem tud mit kezdeni a kutyájával illetve a kutya által generált problémával, akkor szakemberhez fordul. Ők a tudatosabbak és talán kijelenthető, hogy a szerencsésebbek is. Hiszen felmérik és belátják, hogy egy olyan szituációba kerültek, aminek a megoldásához sem megfelelő tudásuk, sem habitusuk nincs.
Az így jelentkező és velünk kapcsolatba lépő gazdák azonban az elkeseredettség olyan fokán állnak, hogy már bármilyen megoldás érdekli őket, csak végre kikerüljenek ebből a szituációból. Van azonban egy dolog, amivel a többségük nem számol...
NINCS NÁLUNK VARÁZSPÁLCA, AMI ÁLTAL VARÁZSÜTÉSRE ÁT TUDJUK VÁLTOZTATNI A KUTYÁJÁT EGY OLYAN EBBÉ, AKIVEL SEMMIFÉLE PROBLÉMA SINCS!
A terápiás csoport tud segíteni megoldani a problémát a gazdival együtt. De nem helyette. Amikor megérkezik a gazdi a kutyájával akkor kezdésként vele folytatunk megbeszélést. Megkérjük, hogy mondja el, mit tart ő problémának. Aztán megnézzük, hogy miként viselkedik a vezető oktatóval és a gazdával közösen. Ha itt nem mutatkozik olyan viselkedés, ami kizárja a továbblépést, akkor jöhetnek a kutya-kollégák.
Néhány fogalom tisztázása azért itt sem nélkülözhető: A problémás viselkedés nem egyenlő az agresszív viselkedéssel. Az agresszivitás egy probléma az elképzelhető sok közül. Az is tisztázásra szorul, hogy miből fakad, mi táplálja az agressziót: félelem, düh, idegrendszeri gyengeség, más? Mindegyik esetben más és más vezethet megoldásra. Viszont probléma az is, ha a kutyánk túlzottan félénk. Folytonos elkerülő magatartással éli mindennapjait. Az egyértelmű, hogy a problémák közül az agresszió az, amelyik leginkább megnehezíti a kutyákkal való együttélést, ezért természetes, hogy mi is inkább ilyen kutyákkal találkozunk.
Általánosságban az is elmondható, hogy probléma inkább a kan kutyák vonatkozásban jelentkezik. Amit a gazdák nem hajlandóak tudomásul venni, hogy a kutya falkaállat. És mint ilyen keresi a helyét a falkán belül. Amennyiben kanról van szó, akkor pedig nyugodtan vehetjük tudomásul, hogy a számára egyedül elképzelhető hely a falkán belül a vezér pozíciója. Hacsak... Hacsak ez a pozíció nem foglalt... IGEN, ez a GAZDA. Így, csupa nagybetűvel. Ő az, aki irányít. Aki döntéseket hoz. Aki megvédi a falkát. Azokban az esetekben, amikor a gazdi ilyen szellemiséggel rendelkezik a kutya nem kezd önálló akcióba - pl.: nem támad meg senkit -, hiszen tudja, hogy nincs döntési pozícióban. Az foglalt.
Több esetben szembesültünk azzal a problémával is, hogy a foglalkozásra érkezett kutya azáltal vált problémás kutyává, hogy nem sikerült neki elsajátítani a "kutya-beszéd" alapvetését. Magyarul nem tud kommunikálni fajtársaival és ebből ered a baj. Hiszen egy olyan kutya, amelyik nem tudja tisztán és érthetően a fajtársai tudomására hozni egy-egy szituációban, hogy arról miként vélekedik, az nagy bajba kerülhet. Egy rosszkor felemelt farok, egy suta mozdulat agressziót váltahat ki a többiekből. Ez a tanulási folyamat - tulajdonképpeni szocializáció - a természetben az első pillanattól folyik. A megérkezett kölyök először az anyjától tanul, aztán ahogy nyílik ki a világ számára úgy a közelebbi, majd távolabbi fajtársaitól. Bizony, ha valamit rosszul csinál, megbüntetik. Előbb csak játékosan, de a kor előrehaladtával ez bizony nagyon drasztikus büntetés is tud lenni. De megtanulja, hogy mit tehet és mit nem. Azonban ha a kutyánál kimarad ez a folyamat - hiszen mi, emberek kevésbé vagyunk képesek átadni ezt a tudást - akkor a megoldást olyan foglakozások keretében kell keresni, amire a terápiás csoport vállalkozott. Kontrollált körülmények között, felügyelettel, gazdát bevonva, jól kommunikáló kutyákkal segíteni a jelrendszer elsajátítását.